Hello Robot - leerlingen
NIEUWS

Chatbot door en voor jongeren

Leerlingen Sint-Lievenscollege Gent ontwikkelen app voor de expo

“Wat als we gidsen konden vervangen door een robot?” Zo dachten een vijftiental leergierige leerlingen uit het tweede jaar van de STEaM richting van het Sint-Lievenscollege in Gent. Zij ontwikkelden Juta, een digitale chatbot die zorgt voor een interactief bezoek aan de tentoonstelling Hello, Robot. Design tussen mens en machine in Design Museum Gent.

Hello Robot

Juta is een digitale chatbot die zorgt voor een interactief bezoek aan de tentoonstelling Hello, Robot. Design tussen mens en machine in Design Museum Gent. Ze kan dus echt het werk van een gids overnemen!

De kennis van de verschillende vakken pasten de leerlingen toe in dit project. Met succes want vanaf donderdag kunnen hun leeftijdgenoten – en ook volwassenen – ermee aan de slag in de expo. De jongeren vertellen je aan de hand van de robot Juta over R2-D2, Transformers en drones. Stap voor stap gaan ze samen met jou doorheen het verhaal van de expo.

Ook stellen ze je, net als de curatoren van Hello, Robot., heel wat vragen. Kunnen robots ons werk overnemen? Zou je verliefd kunnen worden op een robot? Zou jij een zelfrijdende auto willen? De bot doet je nadenken over wat robots voor ons kunnen betekenen, over hoe we met robotica moeten omgaan en waar je de grens stelt. Het wordt dus een heel toegankelijke én spraakmakende rondleiding door de tentoonstelling.

Samenwerking staat centraal in STEaM-onderwijs. Voor dit onderzoeksproject werkten leerlingen samen met leerkrachten, de curator van de tentoonstelling en de publiekswerking van Design Museum Gent.

De chatbot Juta is te vinden op www.hellochatbot.be

Meer informatie over de STEaM opleiding viawww.steam.gent