Verhuis Naar Ghelamco Design Museum Gent
NIEUWS

250.000 objecten verhuizen

Hoe doe je dat?

In januari 2018 krijgt de Ghelamco-arena het gezelschap van tienduizenden collectiestukken uit de Gentse musea. De ruimte onder de tribunes wordt namelijk het nieuwe centrale museumdepot van de Stad Gent. Naast de Ghelamco-arena krijgt een deel van de Collectie Gent onderdak in een tweede nieuw depot, dat in september van dit jaar in gebruik wordt genomen. De komende maanden is het alle hens aan dek om deze gigantische verhuizingsbeweging vlot te laten verlopen.

Museumdepot Design Museum Gent

Sinds 1 maart zijn zes collectieverzorgers in de Gentse musea gestart voor een rit van twee jaar: tegen maart 2019 moet de verhuizing en inrichting van de twee depots afgerond zijn. Onze collega’s Steven Messiaen en Dirk Piers zijn al sinds oktober vorig jaar volop bezig met het inventariseren van onze volledige collectie. Ze sorteren de stukken, kijken na op beschadigingen, reinigen, controleren de registratiegegevens in de databank en maken een foto van elk object. Ze verpakken de stukken, helpen alles verhuizen en zetten alles op zijn plaats in de nieuwe depots.

“Er komt heel wat kijken bij de registratie. We starten met de basisregistratie van alle objecten in dit depot waarbij de controle van de nummering en de standplaats belangrijk is: staat het object effectief daar waar het is ingeschreven?” Steven: “We ontdekten al objecten die door een foutje op de verkeerde standplaats zijn terechtgekomen.” Bij de basisregistratie hoort ook het opmeten, fotograferen en beschrijven van het object. Dirk: “Hoe ziet het eruit, uit welk materiaal is het gemaakt, in welke staat bevindt het zich. We volgen voor die beschrijvingen de interne afspraken.” Ook Steven, die zich vooral bezighoudt met het fotograferen van elk object, houdt zich aan die richtlijnen. “Objecten waarvan een serie bestaat moeten we bijvoorbeeld elk afzonderlijk en eens in serie fotograferen. Van een 70-delig servies zal ik ook de stempels onderaan elk stuk apart moeten fotograferen, en een bovenaanzicht van het servies. Er kruipt heel veel tijd in het fotograferen alleen, ja. Maar voor de digitale ontsluiting van de collectie op de website is het belangrijk dat we alles op dezelfde coherente manier in beeld brengen.”

250.000 objecten moeten verhuisd worden, da’s ±9400m³

Dirk: “Ik schrik van de veelzijdigheid van de collectie hier. Designmeubelen, porseleinen serviezen, naaimachines, radio”s, toiletten,... alles passeert hier de revue. Door elk object in detail te bekijken, ontdek je hoeveel ambacht daarin kroop. Af en toe neem ik een foto voor mezelf van speciale objecten, zoals een 17de-eeuwse Spaanse bureaukast of een heel mooi naaimachientje.” Steven: “Een van de opmerkelijkste objecten die ik al ben tegen gekomen was een prachtig gegraveerd hostie-ijzer. De variatie in de collectie van Design Museum Gent vind ik ook heel interessant. Ze gaat van de 16de eeuw tot hedendaags design: we blijven aankopen waardoor de collectie blijft leven.”

Fotograferen In Design Museum Gent