NIEUWS

Design Museum Gent werkt thuis

Door de sluiting van het museum kan je Kleureyck niet meer bezoeken. Daarom videobellen we met ontwerpers uit de tentoonstelling. Ze leggen hun werk uit en geven je inzicht in hun designproces.

Pinaffo Pluvinage

Noisy Jelly

Aanraakschermen zoals die op onze mobiele telefoons hebben ons idee van bedieningsknoppen helemaal veranderd. De installatie Noisy Jelly wil onze verbeelding nog verder prikkelen. Ze bestaat uit zachte, kleverige vormpjes in gelatine die op metalen contactpunten rusten. Als je op de vormpjes duwt, hoor je een geluid.

mischer'traxler

Colourful Kinaesthesia

In augustus 2019 hield de Oostenrijkse designstudio mischer’traxler een workshop in Domaine de Boisbuchet. Zestien deelnemers uit de hele wereld bedachten er een bewegingsscenario voor elk van de zes primaire en secundaire kleuren. Deze installatie bestaat uit beelden van de bewegingsscenario’s en objecten die de deelnemers maakten voor de uitvoering ervan.

De Onkruidenier

Re-table(au)

I.S.M. MARENTE VAN DER VALK (JAN VAN EYCK ACADEMIE FOOD LAB) & CÉLINE PELCÉ

Re-table(au)
brengt de eetbare planten van het Lam Gods in een hedendaags perspectief en onderzoekt zo onze relatie met voedsel. De eerste kamer toont planten als grondstof. Je ziet ze in verscheidene fermentatieprocessen en als materiaal voor print. De tweede kamer toont enkele van de eindprocessen. Zo worden plantendelen meegebakken in geglazuurd keramiek en staan verschillende plantenextracten en -bereidingen klaar op tafel.

Jordan Söderberg

Lucis Aeternae: The Reflection of Eternal Light and a Spotless Mirror

Het Latijnse opschrift dat je boven de Maagd Maria op het Lam Gods ziet. Dat omschrijft haar als ‘de weerkaatsing van eeuwig licht en een smetteloze spiegel’. Het werk zelf is geïnspireerd door het licht in het Lam Gods – letterlijk en figuurlijk: één heldere lichtbron buiten het beeldkader, die maakt dat de figuren scherp zijn afgelijnd. Het werk maakt gebruik van twee elementen – lichtbron en spiegel – om te zinspelen op noties van goddelijk licht en reflectie.

Joanna Reuse

K V L O E R U M R

K V L O E R U M R (= kleur + vorm) is een bouwspel voor kinderen en jongeren. De kleurrijke objecten komen uit ons dagelijks leven, maar zijn ook allemaal gelinkt aan vormen in het oeuvre van Jan van Eyck. Je kan er blauwe bergen mee maken, fluo torens, vrolijke steden... Alles wat je verbeelding je maar ingeeft.

Lizan Freijsen

Koningskleed in blauw

Lizan is gefascineerd door schimmels en vochtplekken, en door onze pogingen om ze zoveel mogelijk uit ons leven te bannen. We beschouwen ze als tekens van verval, als lelijke imperfecties. Maar zij haalt er juist inspiratie uit om waardevolle producten zoals tapijten te maken.

Studio Plastique

Vitrum

Studio Plastique onderzocht de geschiedenis van de kleur blauw. Het resultaat is een installatie met glazen panelen - een verwijzing naar de panelen van het Lam Gods. Elk ervan vertegenwoordigt een historisch belangrijke blauwtint. Het verhaal ervan wordt op het paneel geprojecteerd.

Andrés Reisinger

Hortensia Chair

Andrés maakte met CGI een digitaal beeld van een met roze bloemblaadjes beklede stoel. Toen hij het op Instagram zette, ging het snel viraal – er liepen zelfs bestellingen binnen. Daarop besloot hij uit te zoeken of hij de stoel ook werkelijk kon maken. Samen met Júlia Esqué maakte Andrés van een digitaal object een functioneel meubel.