Bike to the future - campagnebeeld
PERSBERICHT

Bike to the Future

co-productie Design Museum Gent en IMF Foundation

Het voorbije decennium maakte de fiets een enorme comeback als vervoersmiddel. De revival is een wereldwijd fenomeen en keert terug naar de tijd toen de fiets een belangrijk transportmiddel was in ons leven en het stedelijk netwerk. In een tijd waarin het tekort aan fossiele brandstoffen, toenemende vervuiling en de klimaatopwarming een steeds grotere globale uitdaging vormen, is het logisch dat we een hogere prioriteit geven aan de fiets.

Bike to the future - 10

Fietsen vandaag zouden we kunnen definiëren als een mix van evoluties en nieuwe perspectieven inzake het concept, design, technologie, mobiliteit en gemeenschap. De fiets krijgt opnieuw een hoofdrol als krachtig instrument vandaag en in de toekomst.

De tentoonstellingBike to the Future toont de toekomst van de fiets. Talent en inventiviteit zijn de kopmannen in deze expo. Briljante ideeën en ingenieuze prototypes staan centraal. Door vorm en technologie op verschillende manieren met elkaar te combineren vinden designers de fiets namelijk steeds opnieuw uit. Het resultaat: een fotofinish van design, uitstekend vakmanschap en industrie.

Ook aspecten als mobiliteit, veiligheid en de fietserscommunity krijgen een plaats in het museum. Fietsen heeft een grote impact op de ontwikkeling van onze steden. In de stedelijke infrastructuur ontstaan nieuwe vormen van parkeren, bruggen en fietstunnels tot meer kleinschalige interventies als regensensoren voor fietsen aan verkeerslichten.

Fietsgemeenschappen verenigen gelijkgezinde mensen van fietssubculturen, mensen die fietsen in hun vrije tijd of als sportbeoefening tot fietsactivisten die de fiets zien als een alternatief vervoermiddel.

De tentoonstelling Bike to the Future

De tentoonstelling toont eigentijdse modellen zoals de elektrische fiets M.A.S.S. Snow van Philippe Starck en Bamboo van Ross Lovegrove, maar ook prototypes en experimenten met ongebruikelijke materialen en functies. Zo komt onder andere een plooifietsontwerp van Gianluca Sada die opgevouwen even compact is als een paraplu.

Daarnaast is er ook ruimte voor fietsaccessoires. Het magnetische fietslicht iFlash One ontworpen door de Deense studio Kibisi, de Hövding airbaghelmen en het Hammerhead navigatiesysteem halen stuk voor stuk het maximum uit het aluminium ros.

Ook Belgische ontwerpen zijn te zien, onder andere fietsen van het merk Eddy Merckx en Jaegher en de lasercut bicycle van Tobias Knockaert. Accessoires komen onder meer van Curana, wereldwijd trendsetter op gebied van aluminium spatborden.

London Underline en Van Gogh-Roosegaarde Fietspad Eindhoven ondermeer illustreren het mobility-hoofdstuk. De Gentse fietskeuken en Bicycle Gangs of NY tonen aspecten van de fietscommunity.

BTTF-4

Bike to the Future
25.03.2016 - 23.10.2016
Toegangsprijs: €8