DADFP2a
PERSBERICHT

Disarming Design from Palestine

Ongewoon design label van Palestijnse producten

Disarming Design from Palestine is een designlabel van ongewone producten uit Palestina, ontwikkeld door designer Annelys de Vet. In het kader van het Vlaams-Palestijns festival Under Construction (16.02.2018 - 25.02.2018) worden deze objecten gepresenteerd in enkele salons van het 18de-eeuwse Hotel de Coninck. De gebruiksvoorwerpen zijn ontworpen door hedendaagse ontwerpers en kunstenaars in samenwerking met lokale ambachtslieden.

Het label

Het label Disarming Design from Palestine wil alternatieve verhalen brengen over Palestina nu en reflecteren over de functie van creatieve praktijken in conflictsituaties. Door het stimuleren van interdisciplinaire samenwerkingen worden nieuwe modellen van artistieke praktijken versterkt. Kunst en design worden ingezet als krachtige tools die politieke, sociale en culturele discussies op gang kunnen brengen. Hoe kunnen creatieve praktijken bijdragen aan een duurzamere samenleving en een economie die de mens centraal stelt?

Naar aanleiding van het Vlaams-Palestijns festival Under Construction: Flemish Palestinian Connections presenteert Disarming Design from Palestine een opstelling met bijzondere producten in de vier historische salons van Design Museum Gent. Het museum transformeert opnieuw tot een private woning met een eetkamer, speelkamer, televisiekamer en kleedkamer. Het lijkt alsof er een Palestijnse familie is neergestreken, die de bezoeker verwelkomt. De woning is gevuld met fragmenten van conversaties die plaatsvonden in Gaza en Ramallah, en de objecten vertellen over het dagelijkse leven in Jeruzalem, Gaza, de Westelijke Jordaanoever en vluchtelingenkampen.

De objecten verspreiden alternatieve verhalen over wat het betekent om op dit moment in Palestina te leven. Zo laat een glazen maatbeker de ongelijke waterverdeling zien, geeft een bord inzicht in gastvrijheid, toont een portefeuille dubbele nationaliteiten en verspreidt een tas de geluiden van Jeruzalem. De creatieve namen van de ongewone producten verwijzen naar de situatie en levensomstandigheden. De producten zijn ook allemaal te koop in de webshop www.disarmingdesign.ps.

Disarming Design from Palestine werd bekroond met de Henry van de Velde Award 2016 in de categorie Communicatie.

Disarming Design from Palestine-Land Of Milk And Honey

Een kleine selectie

Vicious Circles1

Vicious Circles

Tol uit olijfhout in de vorm van een uitkijktoren en de scheidingsmuur

Sinds 2002 wordt een illegale scheidingsmuur gebouwd die onvoorstelbaar groot is. Veiligheidstorens moeten de controle garanderen over wat niet te controleren is. De muur, die door de Israëlische bezetters als een architecturale ‘oplossing’ wordt voorgesteld, vernietigt levens, ruimte, bewegingsvrijheid, landbouw, landschappen, mensenrechten en menselijke waardigheid. Deze tol is een ironische knipoog naar de vicieuze cirkels van het veiligheidssysteem.

Abdullah Awad (PS) Abu Jack Nassarallah (Beit Sahour, PS)

Checkpoint Brush 03

Checkpoint Brush

Verwijdert stof en herinneringen na de grensovergang

Een reis van de Westelijke Jordaanoever naar Jeruzalem – of omgekeerd – is geen eenvoudige onderneming. Met het openbaar vervoer alleen red je het niet. Je moet altijd wel ergens een eindje lopen om voorbij het checkpoint te komen en daar is het aanschuiven om naar de andere zijde over te steken. En als je dan eindelijk aan de andere kant staat, zitten je schoenen onder het stof. Met deze Checkpoint Brush verwijder je niet alleen het stof zodat je schoenen weer mooi glimmen, maar wis je ook de herinneringen aan de reis uit. Figuurlijk kan deze borstel je verbeelding sterken om de checkpoints uit het landschap te wissen.

Vida Daher (PS), Arab Association for the Blind (Old City, Jerusalem, PS), Saad Ghanem (Hebron, PS), Print Zone (Ramallah, PS)

Checkpoint Bag

Lederen tas met diverse zakjes en een verborgen boodschap

Deze rugzak vertelt het verhaal van de strijd die duizenden Palestijnen elke dag leveren. Het systeem wordt uitgedaagd, en de drager van de tas krijgt onvoorziene krachten. De Israëlische soldaten bij het checkpoint krijgen een verborgen patroon van sleutels te zien – symbool voor het recht van terugkeer of de haqq al-awda – die alleen onder de röntgenmachine zichtbaar wordt. Zo wordt de tas een betekenisvol item dat symbool staat voor het recht op bewegingsvrijheid en het recht om terug te keren naar het eigen land.

Areej Ashhab (PS), Monika Grütze (LV), Florian Mecklenburg (DE), Jelld workshop, handmade leather (Hebron, PS)

16.02.2018 – 15.04.2018
Toegangsprijs: gratis

Open op weekdagen van 9:30 tot 17:30