Hybrid-Heads-cover

Hybrid Heads

Hoofddeksels zijn misschien wel de krachtigste uitingen van culturele identiteit. Die hoed, tulband of muts zegt enorm veel over je nationaliteit, etniciteit, religie, sociale status of gender. Designer Daniela Dossi onderzocht hoofdbedekking in persfoto’s uit de hele wereld om de symbolische, politieke en sociale waarden erachter bloot te leggen. Ze ontwikkelde een methode om hoofddeksels te remixen en zo verschillende culturele identiteiten samen te brengen. Het onderzoek en het resultaat is van 5 april tot 1 september te zien in Design Museum Gent.

“Montrez-moi les vêtements d’un pays et je vous écris son histoire.”

Het onderzoek

De research startte met een uitgebreid archief van 838 persfoto’s uit 170 landen. Daniela Dossi analyseerde het gebruikte textiel, de dragers en hun sociale status, middelen, handelingen en locatie. Aan de hand daarvan onderzocht ze de symbolische, politieke en sociale waarden van hoofddeksels in onze huidige maatschappij. Bijvoorbeeld: de kleuren, prints en materialen van een sluier bepalen niet of het een religieuze sluier is. De manier waarop hij wordt gedrapeerd is wél essentieel.

Hybrid-Heads-research

Nieuwe combinaties: eerste collectie

Samen met een groep deelnemers van verschillende origine ontwikkelde Daniela Dossi 800 handgemaakte textielsamples op basis van de visuele index van persfoto’s met hoofddeksels. Materiaal, patroon, techniek en kleur werden zo getrouw mogelijk vertaald in samples van gelijk formaat. Uit de combinaties van textielsamples met persfoto’s, ontstonden nieuwe hybride hoofddeksels. Zo werd bijvoorbeeld het textiel van een specifiek hoofddeksel uit Kyrgyzstan gecombineerd met de vorm van een hoofddeksel uit Pakistan.

Hybrid Heads research en nieuwe collectie

Manoeuvre

Het textielonderzoek en de eerste collectie zijn het resultaat van een langdurige residentie van Dossi in het open en collectief textielatelier van Manoeuvre, een multidisciplinaire artist-run space in de Gentse wijk Rabot. De superdiversiteit binnen Manoeuvre, waar veel vrouwen met hoofddeksels en personen van verschillende origine en achtergrond samenkomen, vormde de ideale context voor dit project.

Hybride culturen

Zorgt een hoofddeksel voor een aparte identiteit, werkt het sociale normen in de hand en verscherpt het stereotypen in culturele beeldvorming? Door de hoofdbedekkingen te remixen, wil Hybrid Heads zorgen voor nieuwe hybride culturele identiteiten. In een tijd van culturele globalisering leeft iedereen immers in een diverse context, waarbij interculturele ontmoetingen je culturele identiteit beïnvloeden. Met respect voor alle culturen en zonder aan culturele toe-eigening te doen, stelt het project hedendaagse rolverdelingen en stereotypen in vraag.

Hybrid Heads biedt een model voor samenwerking, reflectie en een open denkkader om nieuwe relaties te ontwikkelen tussen visuele cultuur, open design, kunst, mode, ambacht en textielontwerp. Het project wordt in 2019 gebundeld in een publicatie, die tijdens de tentoonstelling ook beschikbaar zal zijn.

Hybrid Heads is een project van Daniela Dossi en Manoeuvre, multidisciplinaire artist-run space en residentieplatform. In het kader van Hybrid Heads werd onderzoek gedaan naar de visuele methodieken toegepast in de collectie textiel en in het archief van Design Museum Gent.

Simon Adriaensen

Communicatie