Lina Bo Bardi press header
PERSBERICHT

Lina Bo Bardi Giancarlo Palanti

Studio d’Arte Palma 1948-1951

Met deze expo brengt Design Museum Gent het verhaal van een van de meest krachtige figuren van de architectuur van de twintigste eeuw. Naast architecte was de Italiaans-Braziliaanse Lina Bo Bardi schrijfster, scenograaf, illustrator en meubelontwerpster. Vooral dit laatste aspect, dat tot nu toe vaak over het hoofd werd gezien, wordt in deze tentoonstelling uitvoerig belicht.

Lina Bo Bardi Giancarlo Palanti. Studio d’Arte Palma 1948-1951 brengt een ode aan de Italiaans-Braziliaanse architect Lina Bo Bardi. De tentoonstelling presenteert de grootste collectie Bo Bardi-meubels ooit samengebracht en focust op de meubels die gerealiseerd zijn in de context van de Studio d’Arte Palma, die werd opgericht door Lina Bo Bardi en de Italiaanse architect Giancarlo Palanti.

Pas tijdens het onderzoek voor de tentoonstelling, dat in nauw overleg met het Instituto Bardi/Casa de Vidro werd gevoerd, bleek welke rol Palanti echt had gespeeld in het ontwerp van de meubels. Sommige stukken, die tot nu toe volledig aan Lina Bo Bardi waren toegeschreven, blijken eigenlijk in nauwe samenspraak met Palanti te zijn ontwikkeld. Zijn grotendeels vergeten oeuvre komt in de expo dus opnieuw tot leven.

Multidisciplinaire aanpak

Veel van de tentoongestelde stukken, vooral stoelen en fauteuils, zijn zeldzame objecten afkomstig uit Brazilië. Toen Nina Yashar, de oprichtster van de Milanese Nilufar Gallery waar de expo tijdens het Salone del Mobile van 2018 te zien was, een bezoek bracht aan het Glazen Huis of Casa de Vidro van Lina Bo Bardi in São Paulo was ze meteen geïntrigeerd. Drie jaar lang heeft ze de tijd genomen om het verhaal van Lina Bo Bardi te reconstrueren.

“Lina is het typevoorbeeld van een multidisciplinaire aanpak. Haar werk vormt de perfecte synthese tussen innovatie en behoud van culturele roots. Zo realiseerde ze enkele pioniersprojecten met een sterke humanistische en antropologische connotatie. Tegengestelden houden haar ontwerpen in balans: anatomische perfectie versus de handgemaakte imperfecties, en minimalisme versus een eerder barokke sensualiteit”, stelt Yashar.

Wieg Braziliaans design

Terwijl Lina Bo Bardi in Italië kennismaakte met het modernisme en rationalisme, liet ze zich in Brazilië doordrenken met de kracht van de landschappen, natuurlijke materialen en Braziliaanse cultuur. Ze deed als eerste een poging om modern meubilair te maken, met onder meer de eerste plooibare en stapelbare stoel, en stond zo aan de wieg van het Braziliaans design.

Aangezien haar meubels meestal werden ontworpen voor een specifiek doel en een welbepaalde context, is de productie relatief beperkt. Ze zijn zowel iconisch als alledaags, en brengen heden en verleden, maar ook regels en vrijheid perfect in balans. Daardoor lijkt de tijd er geen invloed op te hebben, en zijn ze vertegenwoordigers van een soort eeuwig modernisme. Ze vormen een krachtige uitdrukking van de genereuze en alomvattende ontwerpfilosofie van deze revolutionaire architecte.

Bakstenen podia

De scenografie is in handen van Space Caviar. Daarvoor haalde de Italiaanse designstudio inspiratie bij Lina Bo Bardi haar ontwerp voor de Kerk van Espirito Santo do Cerrado, dat gekenmerkt wordt door haar typische gesofisticeerde eenvoud. Naast de meubels, die geïnstalleerd zijn op bakstenen podia, omvat de expo een reeks archieffoto’s, waardoor je jezelf volledig kan onderdompelen in het universum van Lina Bo Bardi.

De tentoonstelling presenteert ook Precise Poetry, een film van Belinda Rukschcio over Bo Bardi. In een reeks interviews aan de vooravond van haar 100ste verjaardag vertellen Bo Bardi’s collega’s en vrienden over de sociaal-politieke beperkingen en persoonlijke gebeurtenissen die zouden leiden tot de tijdloosheid van haar werk. Om deze film te bekijken, mogen bezoekers de Bo Bardi’s Bowl Chair uitproberen. De Bowl Chair, ontworpen in 1951, is een halfronde zitting die licht op een metalen ringstructuur rust, ondersteund door vier poten. De kuip op de metalen ring kan in alle richtingen worden gedraaid om eender welke gewenste zitpositie te krijgen. Bo Bardi heeft haar eigen Casa de Vidro ingericht met deze stoelen.

Bardis Bowl Chair

Bardi’s Bowl Chair geproduceerd door Arper

Lina Bo Bardi

Als architect, ontwerper, scenograaf, redacteur, schrijver en illustrator was Lina Bo Bardi (1914-1992) een vrouw met vele talenten, en met een genereuze en compromisloze kijk op design. Na haar studies architectuur in Italië tijdens de Tweede Wereldoorlog, sloot ze zich aan bij het verzet - een ervaring die aan de basis lag van haar begrip van architectuur als politiek en sociaal gegeven. Vanaf 1946 ontwikkelde ze haar architecturale visie verder in Brazilië, schreef scherpe teksten en realiseerde bijzondere gebouwen en omgevingen.

Door in haar architectuur zelfontworpen meubels en interieurs te integreren en door vaak het programma van openbare gebouwen zelf te cureren, trachtte Lina Bo Bardi gemeenschappelijke betekenissen te produceren, en een band tussen mens en ruimte te creëren. De kennis van ambachten en fabricageprocessen werd ingezet om de natuurlijke en lokale kwaliteiten van materialen en culturen zichtbaar te maken. Samenwerkingen met verschillende disciplines waren cruciaal om kennis te delen. Met Italiaans architect Giancarlo Palanti richtte Bo Bardi de Estúdio de Arte e Arquitetura Palma op, en samen ontwierpen en produceerden ze verschillende meubels.

DING Vitrine

In het kader van deze tentoonstelling wordt in DING Vitrine (Drabstraat 2) een selectie jonge Belgische ontwerpers gepresenteerd die zich laten inspireren door de ideeën en de praktijk van Lina Bo Bardi.

Praktische info

Lina Bo Bardi Giancarlo Palanti. Studio d’Arte Palma 1948 - 1951
25.10.2019 – 16.02.2020
Toegangsprijs: € 8 / € 6 / € 2