Carlton 1981
Ettore Sottsass IT
Memphis IT
MDF, plastic laminaat
aankoop van Copi, 1990
Carlton is een vroeg ontwerp van Memphis, het non-conformistische Italiaanse ontwerperscollectief dat Ettore Sottsass oprichtte in 1981. De kast is in vele opzichten typisch voor Memphis: speels, bonte kleuren, sculpturaal en decoratief. Met dit subversieve ‘anti-design’ gaven de ontwerpers kritiek op het rigide no-nonsense-functionalisme van het modernisme, dat volgens hen verstrengeld was geraakt met de kapitalistische consumptiecultuur. De meubels waren vaak handgemaakt en in kleine series geproduceerd. Ironisch genoeg zorgde het kitscherige en vluchtige karakter van de ontwerpen ervoor dat ze zelf ten prooi vielen aan het systeem dat ze op zijn kop wilden zetten. Het postmodernisme werd immers al snel geassocieerd met extravagantie en decadentie. In 2002 formuleerde Sottsass het zo: “[We] ontwierpen vanuit een bijna ethische overtuiging. We dachten dat we producten maakten die het leven van mensen beter en de maatschappij gelukkiger zouden maken, wat natuurlijk niet gebeurde.”
BRONNEN
Marjanne van Helvert, The responsible object. A history of design ideology for the future, Valiz, Amsterdam, 2016, pp. 179-180;
Horacio Silva, Memphis has left the building, in: The New York Times Magazine, www.nytimes.com, 14/4/2002.