Een slachtruimte voor een pendule
COLLECTIE

Een slachtruimte voor een pendule

Klok in empirestijl

Een man, net uit de boeien, staat naast een overgroeide ruïne. Deze negentiende-eeuwse klok in empirestijl is mogelijk een allegorie van de mens die niets kan beginnen tegen het verstrijken van de tijd. Museum Arnold Vander Haeghen droeg ze over aan onze collectie in de jaren 1980. De achttiende-eeuwse woning in de Gentse Veldstraat waar dit museum sinds de jaren 1950 gevestigd is, was vanaf 1840 een eeuw lang bewoond door drie generaties van de bekende drukkersfamilie Vander Haeghen. Mogelijk was Eugeen Vander Haeghen (1829-1880) en of zijn zoon Arnold Vander Haeghen (1869-1942) dus de eerste eigenaar van de klok, tenzij ze pas bij de inrichting van de woning als museum in het gebouw terechtkwam.

Michiel Hutsebaut raakte in bewondering voor de schoonheid en de ambachtelijke kwaliteiten van deze pendule van Franse of Belgische makelij. Binnen zijn opleiding interieurarchitectuur kreeg hij de opdracht om een denkbeeldig interieur van 25 vierkante meter te ontwerpen dat dit collectiestuk nieuw leven kon inblazen. In het bijzonder geïntrigeerd door het aspect van de tijd en door de patina en de ornamentiek van het object, bedacht hij voor de klok met die elementen als uitgangspunt een slachtruimte voor varkens. Een verrassende nieuwe roeping voor dit stuk na wat zijn laatste rol van betekenis leek te worden in de collectie van Design Museum Gent.

Michiel-Hutsebaut-Schets

De slachtruimte is een zwaarmoedig maar volmondig eerbetoon aan de klok. Want de klok stuurt alle bedrijvigheid in dit interieur aan. De ruimte is doeltreffend georganiseerd rond een gebogen rail die de varkens door de opeenvolgende stadia van hun verwerking voert. Vanuit haar nis op een prominente plaats in de wand bepaalt de klok het tijdstip en het ritme van die handelingen. Telkens als de gebruikers van de ruimte er in functie van hun taken een blik op werpen, bezorgt ze hen visueel genot. Ze verleent hen ook status, door de luxueuze materialen marmer en brons en door het technische vernuft waarmee ze is gemaakt. Anderzijds zorgen de intensiteit van het bloederige slachtproces en het gebruik van marmer en travertijn voor vloeren en wanden, voor een rauwe maar rijkelijke en authentieke context waarin de klok kan functioneren.

Schets3

In 2017 ontwierpen 15 masterstudenten Interieurarchitectuur van de KU Leuven (Campus Sint-Lucas Gent) een interieur voor een collectiestuk van Design Museum Gent. Ze deden dit binnen de ontwerpstudio Vraagstukken uit de praktijk en werden begeleid door i.s.m.architecten, Fredie Floré en Arnaud Hendrickx. De resultaten waren te zien in de tentoonstelling Reactivate Design. Nieuwe interieurs voor bijzondere collectiestukken. Momenteel is de klok te zien in de Catharinakamer van Hotel De Coninck. Met dank aan Michiel Hutsebaut, sinds 2018 aan het werk voor FELT architecture & design, en aan Sophie Balace (Jubelparkmuseum, Brussel) en Eddy Fraiture (uurwerkhistoricus) voor hun informatie over dit object.

Michiel-Hutsebaut-Scene2