Rechts averechts_Tom Callemin

Rechts / Averechts

Textiel tussen kunst en design

Vanaf 31 maart tot eind september palmen kunstenaars en ontwerpers die met het medium textiel werken, de scène in van het museum. De expo Rechts / Averechts plaatst het textielontwerp binnen een ruimere context van design, mode, kunst en architectuur.

RECHTS AVERECHTS 18

De tentoonstelling ontstond naar aanleiding van het tienjarig bestaan van de afstudeerrichting textielontwerp aan KASK / School of Arts van de HoGent. De open visie, eigen aan de opleiding, is de rode draad en confronteert werk van internationale kunstenaars met dat van alumni.

Werk van Louise Bourgeois, Sonia Delaunay en Franz West gaat in dialoog met ontwerpen van o.a. Joanna Reuse, Leda Devoldere en vele andere alumni. Valérie Mannaerts, Kristof Van Gestel en Henri Jacobs maken nieuw werk voor de tentoonstelling.

Het project tast de grenzen af van kunst en design. Design en kunst staan naast elkaar. De werken worden bovendien letterlijk en figuurlijk van hun sokkel gehaald in een scenografie met verrassende visuele assemblages. Verwacht je aan een ontmoeting die de grenzen tussen kunst en design overstijgen en waarbij het ontwerp, de ontwerpfase en het finale resultaat gelijkwaardig zijn. organiseert hij een kleinschalig poëziefestival in Gent

Curator: Els Huygelen, docent textielontwerp KASK

Inspirerend werk van

Petra Blaisse, Louise Bourgeois, Ronan & Erwan Bouroullec, Sonia Delaunay, Leda Devoldere, Martine Gyselbrecht, Christoph Hefti, Henri Jacobs, Hella Jongerius, JeanPaul Lespagnard, Valérie Mannaerts, Chevalier-Masson, Berlinde De Bruyckere, Guy Mees, Muller Van Severen, Bertjan Pot, Robert Rauschenberg, Joanna Reuse, Viviane Sassen, Diane Steverlynck, Pascale Marthine Tayou, Rosemarie Trockel, Carole Vanderlinden, Rinus Van de Velde, Kristof Van Gestel, Anne-Mie Van Kerckhoven, Franz West.

Praktische info

Rechts / Averechts