Frisse smoel voor Design Museum Gent

Nieuwe presentatie vaste collectie, solotentoonstelling van Maarten Baas & update huisstijl

Mei is een bijzondere maand voor Design Museum Gent. Na de recordtentoonstelling Hello, Robot. sloot het museum vijf weken om op 18 mei feestelijk drie nieuwe verdiepingen te openen. In Object Stories een nieuwe, hedendaagse presentatie van de vaste collectie en Hide & Seek, de eerste solotentoonstelling van de Nederlandse designer Maarten Baas.

“De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om met spraakmakende en geëngageerde tentoonstellingen Design Museum Gent als unieke plek in het museumlandschap te verankeren. De klassieke vaste opstelling van onze waardevolle collectie werd drie jaar geleden ontmanteld voor de grote expo Design Derby BE/NL 1815 - 2015 . Al die tijd werkten we hard aan de collectie en toonden we dat ook in Collectie in Progress. Intussen zijn we met een nieuw team klaar voor een nieuwe opstelling, in een bijzondere scenografie van Doorzon interieurarchitecten en FELT architectuur & design. Een tentoonstelling waarin elk collectiestuk tot zijn recht komt.”, legt Katrien Laporte, directeur Design Museum Gent uit.

Object Stories
Een kijk op de collectie

Object Stories affiche

De collectie is terug! In Object Stories geeft het museum een nieuwe kijk op de grootste designcollectie van België. De tweehonderd geselecteerde objecten zitten niet verpakt in een chronologisch of thematisch parcours, maar gaan in deze presentatie zélf met de aandacht lopen. Bij de start kiest de bezoeker via één van vijf betekenislagen hoe hij de expo wil ervaren. Elk van de vijf routes kijkt vanuit een bepaalde blik naar tien collectiestukken. Ze brengen collectiestukken met elkaar in verband en laten de bezoeker de objecten op verschillende manieren bekijken en ervaren.

Zonder de opdrachtgevers uit Commissions & Commissioners zouden sommige objecten er bijvoorbeeld niet zijn geweest. De objecten van Curiosity hebben ieder een eigenaardigheid die aanleiding geeft tot een gesprek. En bij de stukken in Making Matters staat het materiaal of de techniek waarmee ze gemaakt zijn centraal. Responsible Objects toont objecten die ontstaan zijn vanuit de maatschappelijke gedrevenheid van hun ontwerpers. Een vijfde en laatste betekenislaag  kijkt naar objecten door de ogen van een kind.

De nieuwe vaste collectie wordt vooral minder vast, en dat is goed nieuws voor de meer dan 22.000 objecten die in het museumdepot verstopt zitten. “Onze collectie is heel divers: het zijn objecten van glas, zilver, meubels, verlichting en we hebben zelfs een volledige treinwagon. Industrieel design en artistiek design, van de vijftiende eeuw tot vandaag. Het flexibele karakter van de opstelling zorgt ervoor dat we veel meer van die collectie gaan kunnen laten zien: nieuwe betekenislagen zullen de komende jaren zorgen voor heel wat wissels in de opstelling. Daarnaast zullen we in de toekomst ook gastcuratoren uitnodigen om in de centrale ruimte presentaties te creëren met wisselende collectiestukken.” zegt Evelien Bracke, curator.

Maarten Baas
Hide & Seek

Enfant terrible van Dutch Design speelt verstoppertje

Affiche Maarten Baas

Naast de presentatie van de collectie toont Design Museum Gent ook Hide & Seek, de eerste grote solotentoonstelling van Maarten Baas (1978) in België. De tentoonstelling laat het veelzijdige werk zien van een van de bekendste Nederlandse ontwerpers. Baas is een regelbreker die aan geen enkel verwachtingspatroon voldoet. Al sinds hij afstudeerde gaat hij tegen alle tradities en verwachtingen in door te provoceren en gedurfde stappen te zetten. De productie trok in het Groninger Museum 125.000 bezoekers en geeft een overzicht van zijn belangrijkste werk van de afgelopen 15 jaar.

Maarten Baas studeerde in 2002 af aan de prestigieuze Design Academy Eindhoven met de serie Smoke, waarbij hij meubilair verbrandde en vervolgens met kunsthars behandelde, waardoor het weer bruikbare meubelen werden. Daarna volgde Clay: handgemaakte meubelen die gemaakt zijn van synthetische klei. Met het baanbrekende Real Time zette hij zichzelf definitief op de kaart. In de klokken worden de wijzers elke minuut door Baas geschilderd en weer weggeveegd.

Baas combineert theater, kunst, film en design. “Al die beperkingen tussen disciplines zijn gewoon verzonnen. Ik speel graag met mijn vakgebied. Mijn werk gaat van hier naar daar. Soms ben ik introvert, soms extravert. Maar ik ben altijd zoekende.” — Maarten Baas

Nieuwe huisstijl

Fris en open imago

Niet alleen de exporuimtes van Design Museum Gent veranderen, het museum lanceert ook een volledig nieuwe branding. De huisstijl werd ontworpen door het Gentse bureau Pjotr en vervangt de oude die dateerde van 2002. Ze baseerden zich op het beeldmerk van het museum om een aangepast lettertype te ontwikkelen. De heldere, flexibele en functionele structuur geeft uitdrukking aan het open en frisse imago van het museum. Ook de website werd volledig in lijn vernieuwd door het digital agency The Craft. Het museum gaat met deze rebranding voluit voor een maatschappelijk bewuste rol, gedreven door hedendaagse technologie en met een internationale blik.

Simon Adriaensen

Communicatie