Je gebruikt Internet Explorer. Deze site werkt het best op een recentere browser zoals Chrome, Firefox of Safari. Lees hier meer

Klik hier voor tickets & maatregelen.
Vandaag open van 9:30 tot 17:30
bekijk de tijdlijn
Maarten Baas Grandfather Clock
PERSBERICHT

Maarten Baas

Hide & Seek

Design Museum Gent presenteert Hide & Seek, de eerste grote solotentoonstelling van Nederlands designer Maarten Baas (1978), die momenteel internationaal doorbreekt. De tentoonstelling laat het veelzijdige werk zien van een van de bekendste Nederlandse ontwerpers. De productie van het Groninger Museum geeft een overzicht van zijn belangrijkste werk over de afgelopen 15 jaar.

Baas’ ontwerpen bevinden zich op het snijvlak van kunst en design. Het zijn theaterdecors, maar dan voor het echte leven: humoristische en rebelse meubelreeksen die niet industrieel te vervaardigen zijn. Al sinds hij afstudeerde met zijn serie verbrande meubels, gaat Baas tegen alle tradities en verwachtingen in door te provoceren en gedurfde stappen te zetten. Het nieuwe botst steeds met het oude, de technologie met het handwerk en de versnelling met de verstilling. De Houdini van Dutch Design is onmogelijk vast te pinnen. Je moet hem ergens proberen zoeken tussen ratio en gevoel, tussen natuur en cultuur, tussen vrijheid en beperkingen.

Portret Maarten Baas Photo Anton Corbijn

Smoke

Maarten Baas studeerde in 2002 af aan de prestigieuze Design Academy Eindhoven met de serie Smoke, waarbij hij meubilair verbrandde. Door de zwartgeblakerde, broze resultaten te behandelen met een transparante epoxylaag, zorgde Baas ervoor dat de stukken weer sterk en bruikbaar werden. De verbrande meubels doen nadenken over de verborgen geschiedenis van objecten, over de band die mensen hebben met hun meubelstukken en wat het betekent om voorwerpen te bezitten, te bewaren en te beschermen.

Clay

Met Clay herdefinieert Baas handmade. Het felgekleurde meubilair wekt de indruk dat het door kinderen geboetseerd is uit Play-Doh, terwijl het in feite gemaakt is van heel sterke synthetische klei en een verstevigend stalen frame. Een spontaan, naïef, vrolijk en onhandig tegengewicht voor het strakke minimalisme waarin de hand van de meester niet enkel zichtbaar, maar ook voelbaar is.

Real Time

Het verstrijken van tijd speelt een belangrijke rol in het werk van Baas.
In Real Time visualiseert hij het tijdsverloop op een zeer eigenzinnige manier. In elke klok lijkt het alsof iemand iedere minuut de wijzers schildert en dan weer weghaalt van de matglazen wijzerplaat. De twaalf uur durende films zorgen ervoor dat je tijd opnieuw zélf ervaart. Tijd is hier niet alleen kwantiteit maar ook kwaliteit: de klokken laten zien hoe de tijd voortsleept en ons vooruit duwt, hoe het ene moment verschilt van het andere.

Baas is in town

In Baas is in Town legt de ontwerper de nadruk op zijn haat-liefdeverhouding met ‘het circus’ dat het Salone del Mobile is. Zijn hilarische solopresentatie in de buitenwijken van Milaan presenteerde zich als een circusattractie met een kakafonie van lachspiegels, een draaimolen, een kauwgomballenautomaat en flikkerende lichten. Het is een knipoog naar hoe er daar gedacht wordt over de waarde van dingen, vakmanschap en de drang om anders te zijn: “Het heeft nauwelijks zin om een stuk van A tot Z te ontwikkelen en het vervolgens in Milaan te presenteren, want uiteindelijk is het niets meer dan een foto die op Facebook belandt. Hoewel het overal wordt gepubliceerd, wordt het product waarschijnlijk nooit verkocht”.

Nieuw werk

Maarten Baas Close Parity Photo Erwin Olaf

In Maarten Baas. Hide & Seek is ook recent werk te zien zoals Close Parity. De installatie May I have your attention please? toont een samenwerking tussen Maarten Baas en Lensvelt voor de Milaan Design Week in april 2017. Een primeur in België is het werk Hide & Seek, dat bestaat uit 8 video’s. Daarnaast maakt Maarten Baas speciaal voor de tentoonstelling in Gent een nieuw Smoke-stuk met een afgestoten item uit de collectie van Design Museum Gent. Dankzij de transformatie door Maarten Baas wordt het nu weer een museumstuk.

Maarten Baas in België

Design Museum Gent presenteert Maarten Baas. Hide & Seek als tweede locatie, na het Groninger Museum, waar het zo’n 125.000 bezoekers over de vloer kreeg. Vanuit Gent zal de tentoonstelling doorreizen naar Design Museum Holon (Israël). Het museum wil het oeuvre van Maarten Baas bekend maken bij het grote publiek in België. Met deze tentoonstelling en de verschillende sleutelstukken van Dutch Design in de collectie, staat Nederlands design blijvend op de agenda van het museum.

Hide & Seek: het boek

Bij de tentoonstelling hoort het eerste grote overzichtsboek van Maarten Baas. Het boek bevat bijdragen van o.a. Lidewij Edelkoort, Marcus Fairs, Wim Pijbes, Sue-an van der Zijpp, Mark Wilson en Ingmar Heytze en bevat fotografie van Anton Corbijn en Erwin Olaf.

Prijs: € 39,95. ISBN: 978-94-6226-219-5 Uitgever: Lecturis

Praktische info

Maarten Baas. Hide & Seek
18.05.2018 – 30.09.2018