Je gebruikt Internet Explorer. Deze site werkt het best op een recentere browser zoals Chrome, Firefox of Safari. Lees hier meer

Klik hier voor tickets & maatregelen.
Vandaag open van 9:30 tot 17:30
bekijk de tijdlijn
Christoph Niemann_Robot Morph 1
PERSBERICHT

Hello, Robot.

Design tussen mens en machine

Als werkkracht in de fabriek, personage in een film of als militaire drone. Iedereen weet hoe een robot eruitziet. Maar heb je er ook al een ontmoet? Elke dag wordt de afstand tussen mens en machine kleiner, zo heeft de smartphone ons leven nu al definitief veranderd. De tentoonstelling Hello, Robot. Design tussen mens en machine legt onze relatie met technologie helemaal bloot.

Hello Robot Yves Gellie Human Version 2 07 Nexi

Yves Gellie, “Human Version 2.07 Nexi” 2009 © Yves Gellie, Galerie du jour agnès b, Galerie / Baudoin Lebon

Of het nu gaat om pakketbezorgende drones, intelligente sensoren of Industrie 4.0 – sinds enkele jaren dringt robotica ons leven binnen en zorgt er voor fundamentele veranderingen. Design speelt hierbij een belangrijke rol, want het zijn net de designers die de interfaces tussen mens en machine vormgeven. Van 27 oktober 2017 t.e.m. 15 april 2018 presenteert het museum een grote overzichtstentoonstelling waarin de huidige boom in robotica voor het eerst uitgebreid wordt onderzocht. Hello, Robot. Design tussen mens en machine is een samenwerking tussen Design Museum Gent, Vitra Design Museum en MAK Wenen. De tentoonstelling omvat meer dan 200 kunsten designobjecten, zoals robots die in huis, in de zorg en in de industrie worden gebruikt, maar ook computerspelletjes, media-installaties en fragmenten uit films en literatuur. De tentoonstelling laat zien hoeveel gezichten robotica tegenwoordig heeft en trekt tegelijkertijd het debat open over ethische, sociale en politieke vraagstukken die met robotica verbonden zijn.

Door de digitalisering heeft robotica in de laatste tien jaar een radicale herdefiniëring ondergaan. Robots zijn er niet enkel meer om auto’s en wasmachines te bouwen of ons in zelfrijdende treinen van de ene luchthaventerminal naar de andere te transporteren, maar ze bestaan in de meest uiteenlopende vormen: van communicerende huishoudelijke apparaten, het internet of things, tot en met zelflerende algoritmes in computerprogramma’s, kortweg bots genoemd. Terwijl robotica vroeger het domein van ingenieurs en computerexperts was, drukken designers tegenwoordig ook hun stempel op de robotica-boom. Vaak beslissen zij immers over hoe en waar we te maken krijgen met robots, welk relatie we ermee aangaan en hoe we met hen interageren– of zij met ons.

De tentoonstelling Hello, Robot. stelt het hele spectrum aan robots voor in vier stappen. Het eerste gedeelte van de expositie toont hoe de moderne tijd steeds gefascineerd is geweest door de kunstmatige mens. Een rariteitenkabinet exploreert de manier waarop de volkscultuur onze kijk op robots heeft beïnvloed. Het tweede deel focust op de plek waar robotica haar doorbraak heeft beleefd: de industrie en het beroepsleven. Terwijl de robot in deze context vaak als bedreiging voor de werknemer wordt gezien, belicht Hello, Robot. het actuele debat rond dit onderwerp vanuit heel verschillende invalshoeken. Het spectrum van tentoonstellingsobjecten reikt hier van de klassieke industrierobot tot een installatie van de groep RobotLab, waarbij een robot aan de lopende band manifesten produceert en daarmee de vraag stelt waar de grens ligt tussen automatiseerbare arbeid en menselijke creativiteit. Het derde gedeelte van de tentoonstelling laat zien hoe nieuwe technologie steeds dichterbij komt: als ‘vriend en helper’ in het dagelijks leven, in het huishouden, in de zorg, als digitaal gezelschap of zelfs bij cyberseks. Het laatste deel thematiseert de toenemende versmelting van mens en robotica: binnenkort leven we in een lerend gebouw, lopen we in een ‘smart city’ rond of laten we intelligente sensoren implanteren.

Yonezawa_Directional Robot

Hello, Robot. maakt duidelijk dat de expansie van robotica al decennialang met gemengde gevoelens wordt gevolgd. Net als in de begindagen slingert het debat over kunstmatige intelligentie nog steeds heen en weer tussen utopie en dystopie, tussen de hoop op een betere, technologisch hoogontwikkelde wereld en de angst voor de onderwerping van de mens. In deze context rijst ook opnieuw de vraag naar de verantwoordelijkheid van designers.

De controverse over de juiste aanpak van robotica wordt weerspiegeld in 14 vragen, die de bezoeker door de expositie leiden. Ze nodigen de bezoekers uit over hun eigen omgang met nieuwe technologieën na te denken en maken duidelijk dat kansen en risico’s van robotica vaak dicht bij elkaar liggen. Terwijl robots bereikbaarder, persoonlijker, vaak zelfs onontbeerlijker zijn geworden, blijft één vraag op ieders lippen branden: wordt onze wereld er beter van?

De 14 vragen uit de tentoonstelling

  1. Have you ever met a Robot?
  2. What was your first experience with a Robot?
  3. Do we really need Robots?
  4. Are Robots our friends or our enemies?
  5. Do you trust Robots?
  6. Could a Robot do your job?
  7. Do you want to become a producer yourself?
  8. How much do you want to rely on smart helpers?
  9. How do you feel about objects having feelings?
  10. Do you believe in the death and rebirth of things?
  11. Do you want a Robot to take care of you?
  12. Do you want to become better than nature intended?
  13. Are Robots advancing evolution?
  14. Would you live in a Robot?
Dunne and Raby_Robot 4

Internationale partners

De tentoonstelling is een samenwerking tussen het Vitra Design Museum, het MAK – Österreichisches Museum für angewandte Kunst/ Gegenwartskunst, Wenen en Design Museum Gent. Curatoren van de tentoonstelling zijn Amelie Klein (Vitra Design Museum), Thomas Geisler, Marlies Wirth (MAK Wenen) en Fredo de Smet (Design Museum Gent, adviserend curator). Tot het adviesteam behoren internationale experts op het gebied van robotica zoals Bruce Sterling, sciencefictionauteur en internetactivist; Gesche Joost, hoofd van het Design Research Lab van de Universität der freien Künste, Berlijn, en lid van verschillende adviesorganen van de Duitse bondsregering voor het thema ‘Industrie 4.0’; Carlo Ratti, architect en directeur van het MIT Senseable City Lab in Cambridge, VS; Sabine Himmelsbach, mediakunsthistorica en directeur van het Haus der elektronischen Künste, Bazel; en Paul Feigelfeld, cultuur- en mediawetenschapper en coördinator van het Digital Cultures Research Lab van de Leuphana Universität Lüneburg.

  • Deelnemende kunstenaars

    Flag icon

    Woody Allen, Archigram, Asmbld, automato.farm, Hanna Barbera, Philip Beesley, Wafaa Bilal, Francis Bitonti, Björk, Julius Breitenstein, Bureau d’études, Sander Burger, Edward Burtynsky, Dan Chen, Jan De Coster, Douglas Coupland, Daft Punk, Disney/Pixar Animation Studios, Dunne & Raby, ECAL, Tal Erez, Flower Robotics, Vincent Fournier, Yves Gellie, Gramazio & Kohler Research/ETH Zurich, Kevin Grennan, Susanna Hertrich, Höweler + Yoon Architecture, Zan-Lun Huang, Ted Hunt/Luke Sturgeon/Hiroki Yokoyama, IAAC/Vicente Guallart, ICD University of Stuttgart, Interactive Architecture Lab/UCL the Bartlett, Alfredo Jaar, Spike Jonze, Joris Laarman Lab, Floris Kaayk, Friedrich Kiesler, Elizabeth King/Richard Kizu-Blair, Dirk Vander Kooij, Kraftwerk, KRAM/WEISSHAAR, Stanley Kubrick, George Lucas, Greg Lynn, Keiichi Matsuda, MIT Senseable City Lab, Shawn Maximo, Moth Collective, NASA, Next Nature Network, Christoph Niemann, Tatsuya Matsui, Ruben Pater/Gonçalo F Cardoso, Johanna Pichlbauer/Mia Meusburger, Eric Pickersgill, Joseph Popper, Gerard Ralló, Carlo Ratti Associati, RC4/UCL the Bartlett/CurVoxels, Alexander Reben, robotlab, Rafaël Rozendaal, Philipp Schmitt/Stephan Bogner/Jonas Voigt, Takanori Shibata, Masamune Shirow, Hajime Sorayama, Ismael Soto, Bruce Sterling/ Sheldon Brown, Superflux, Jacques Tati, Kibwe Tavares, Osamu Tezuka, Anouk Wipprecht en vele anderen.

Tentoonstellingscatalogus

Hello, Robot. Design between Human and Machine

Het boek Hello, Robot. Design between Human and Machine begeleidt de tentoonstelling en laat zien waar we intelligente machines nu al tegenkomen: in de industrie, in het leger en in onze dagelijkse omgeving; in de kinderkamer en in het bejaardentehuis; in ons lichaam en in de cloud; bij het shoppen en bij de seks; in computergames en natuurlijk in film en literatuur.

In essays en interviews vragen experts zich af hoe wij omgaan met een wereld die steeds digitaler, slimmer en autonomer wordt. Ze werpen hun licht op onze vaak ambivalente relatie tot nieuwe technologieën en bespreken de ethische en politieke vraagstukken waar robotica ons als individuen en als maatschappij voor plaatst.

Bijdragers: Rosi Braidotti, Douglas Coupland, Anthony Dunne & Fiona Raby (Dunne & Raby), Christoph Engemann, Paul Feigelfeld, Gesche Joost, Amelie Klein, Carlo Ratti, RobotLab, Bruce Sterling, en vele anderen.

De lay-out van het boek is door een algoritme ontworpen in samenwerking met Double Standards, Berlijn. Coverillustratie: Christoph Niemann.

Praktische info

Hello, Robot.
27.10.2017 – 15.04.2018
Toegangsprijs: € 10 | € 8 | € 6 | € 2 | € 0

Open op weekdagen van 9:30 tot 17:30
Open op weekends, feestdagen en schoolvakanties van 10:00 tot 18:00
Gesloten woensdag

Meer persinformatie en of beeldmateriaal (niet voor publicatie)

Sandra Plasschaert
Cats Communication
Press & PR

+32 479 35 10 39
sandra@catscommunication.be


Simon Adriaensen
Design Museum Gent
Communicatie

+32 09 234 68 88
simon.adriaensen@stad.gent