Vandaag gesloten, kom morgen van 9:30 tot 17:30
Paul Ibou Affiche met ontworpen logos recto

Design Museum Gent verwerft logotheek van Belgische pionier in het grafisch ontwerp

Logo object Provincie Antwerpen

Paul Ibou, de Belgische grafisch ontwerper die dit jaar 80 jaar is geworden, draagt een deel van zijn omvangrijke nalatenschap over aan enkele culturele instellingen. Design Museum Gent verwierf zijn logotheek voor de collectie. Die logotheek is een verzameling van een dertigtal logo-objecten: driedimensionale voorstellingen van logo’s, de meeste in plexi en op een voetje, waarmee hij de klant van zijn ontwerp ging overtuigen. Naast de logotheek neemt het museum ook een reeks originele logopanelen, affiches, brochures en certificaten voor logo’s op in haar collectie.

Paul Lodewijk Henri Vermeersch begon in 1962 als zelfstandig ontwerper onder het pseudoniem Paul Ibou (van het Franse woord ‘hibou’ voor uil). Hij werd een voortrekker in de productie van de visuele identiteit of huisstijl van bedrijven en organisaties: in de loop van zijn carrière ontwierp hij meer dan 350 logo’s waarvan er tientallen in het collectieve geheugen slopen, zoals die van Het Spaarkrediet, Cera, de Provincie Antwerpen, de Belgische Tiercé (paardenrennen) of het Koninklijk Ballet van Vlaanderen.

Het werk van Paul Ibou wordt vanaf 25 oktober getoond in Off the Grid. In die tentoonstelling exploreert grafisch ontwerper en onderzoeker Sara De Bondt een tiental aspecten van Belgisch grafisch ontwerp uit de jaren 1960 en 1970, die ze vandaag nog steeds actueel vindt en die ook vervat zitten in haar eigen werk. Naast de ontwerpen van Paul Ibou zit er ook nooit eerder tentoongesteld werk van o.a. Corneille Hannoset, Boudewijn Delaere, Sophie Alouf, Rob Buytaert, Herman Lampaert en Jeanine Behaeghel in de expo.

Logo object Vlaamse Confederatie Bouw

Biografie

Paul Ibou werd geboren in 1939 als Paul Lodewijk Henri Vermeersch. Hij kreeg zijn opleiding aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en het Plantin Instituut voor Typografie, beide in Antwerpen. Ibou noemt zichzelf een ‘multi-artist’. Zijn kunstenaarsboek Metamorphosis (1968) en de kalenderreeksen Paper-Art en Quadri-Structures (gebaseerd op een eigen geometrisch abstract concept) zijn prachtige voorbeelden van kinetische kunst. Samen met zijn echtgenote Liliane-Emma Staal runde hij eind jaren 1960 - begin jaren 1970 de Antwerpse tentoonstellingsruimte en bookshop Multi-Art Gallery waar ze kunstenaarsboeken, multiples (gelimiteerde edities) en andere grafische producten zoals kalenders en wenskaarten uitgaven en verkochten. Met Vorm in Vlaanderen, een “kreatief informatie- en beeldblad over grafische kunsten, visuele kommunikatie, vormgeving (design) en kultuur”, bracht hij in de jaren 1980 zijn eigen werk en dat van zijn collegaontwerpers onder de aandacht. Zijn werk kreeg ook internationaal weerklank, vooral in China, waar zijn logo’s transformeerden tot kolossale kunstwerken in de openbare ruimte.

Simon Adriaensen

Communicatie