DING Vitrine Henry van de Velde awards
NIEUWS

Henry van de Velde Awards 2021

Vijf Gentse winnaars in de DING Vitrine

Ook dit jaar zetten de Henry van de Velde Awards projecten, producten en diensten in de kijker die de meerwaarde van design van haar meest gevarieerde kant laten zien. Flanders DC stelde een professionele jury samen die uit de 198 inzendingen, 17 winnaars selecteerden in 7 award-categorieën. Stuk voor stuk mooie voorbeelden van vernieuwend, kwalitatief en inspirerend design.

De Henry van de Velde Awards zijn de belangrijkste designprijzen van België. Met trots presenteren Design Museum Gent en Ministry of Makers vijf winnende Gentse ontwerpteams in de DING Vitrine om de hoek van het museum (Drabstraat 2). Vijf ontwerpteams met elk een straf verhaal.

Ontdek live wie van hen een Gold Award ontvangt op de digitale award uitreiking van Flanders DC op 5 februari 2021 om 16:00.

HVDV2021 UITREIKING VIERKANT

Studio AMA

Climate Challenge Award 21

Startup Studio AMA ontstond als labo voor het produceren van ethische mode volgens circulaire en sociale principes. De grondstoffen voor de collectie zijn restmaterialen van de lokale textielindustrie zoals bijvoorbeeld matrascovers, tafellinnen, handdoek stof en interieurtextiel.

Tijdens het proces wordt materialenonderzoek voorop gesteld en vervolgens gekeken naar de productiemogelijkheden binnen de maatwerkbedrijven om dan pas een ontwerp te finaliseren. Door de waardeketen zo transparant mogelijk te tonen, wil Studio AMA consumenten inzicht geven in welke stappen er worden gezet vooraleer een kledingstuk op de markt komt.

Studio Ama2

Leap Forward

Digital Product Award 21

Antwerpen ondergaat grote infrastructurele werken die voor lange tijd een impact hebben op de mobiliteit van de stad. Om mensen te informeren over hoe ze zich in en rond de stad kunnen verplaatsen, lanceerde het mobiliteitsteam van Stad Antwerpen samen met designbureau Leap Forward een Slim Naar Antwerpen-campagne.

Aan het ontwerpproces gingen burgerbevragingen vooraf en ook nadien werd er gebruikersonderzoek gedaan. De mobiele applicatie houdt de gebruikers altijd en overal up to date dankzij realtime informatie die op een erg toegankelijke manier wordt gepresenteerd. De routeplanner suggereert als eerste ter wereld een slimme combinatie van alle beschikbare vervoersmodi: autoverkeer, openbaar vervoer, veilige fietsnetwerken en vervoer over het water. Het platform is daardoor gekend als best practice in de meest prominente Europese steden.

Strijkinstrumenten3

Atelier Duerinck

Crafts By Bokrijk Award 21

Wat als je de eeuwenoude ambacht van vioolbouw combineert met hoogtechnologische materialen en productietechnieken? Dat deed Atelier Duerinck. Ze deden onderzoek naar vlas: een ambachtelijk materiaal met een rijke lokale geschiedenis in Vlaanderen. Eenmaal verwerkt tot hoogtechnologische vlasvezel wordt het ijzersterk en ultralicht. Hierdoor worden de instrumenten minder kwetsbaar dan klassieke houten instrumenten waardoor ze op lange termijn goedkoper zijn.

De vioolbouwer maakt de instrumenten in vlasvezel volledig met de hand. Dit maakt dat de andere ambachtelijke instrumentenbouwers de productiemethode gemakkelijk kunnen overnemen. En niet onbelangrijk: met dit nieuwe materiaal kwam ook de mogelijkheid om te dromen over nieuwe klanken. Klanken die overigens de favorieten waren van experten tijdens wetenschappelijke luisterproeven.

Mahieu & Van den Bossche

Graphic & Communication Award 21

Pilar, het nieuwe cultuurhuis van de VUB, is een open, artistiek lab voor jongeren in Brussel en een plek voor kruisbestuiving tussen kunst en wetenschap. Tweemaal per jaar organiseert het huis Pilar Asap: een multidisciplinair festival waarbij tentoonstellingen, performances, lezingen en workshops elkaar aanvullen.

Voor de communicatie van het festival gingen vormgevers Corbin Mahieu en Lennart Van den Bossche op zoek naar een typografie die de verschillende werelden van Pilar omvat. Het lettertype Bill uit 1950 van kunstenaar Max Bill behelst beide elementen: het is gebaseerd op het oude spijkerschrift dat in tempels gebruikt werd om kennis over te dragen op leesstenen. Daarnaast leunt het lettertype ook aan tegen een op graffiti geënte stijl die dan weer perfect past bij de jonge, edgy doelgroep van het cultuurhuis. Het duo Mahieu-Van den Bossche legt zich bovendien strikte regels op om een unieke beeldtaal te creëren, zowel op print als online. Zo staan de letters altijd gecentreerd en gestapeld op elkaar, met als doel een pilaar te visualiseren.

Pilar2
Cameleon2 photoby Filip Dujardin

Les Monseigneurs

Habitat Award 21

Wat is een wandtapijt vandaag en welke relevantie kan het hebben? De huidige woonruimtes hebben nood aan een modulair systeem en moeten aan veel eisen voldoen. Modulariteit is één van de noden waar de collectie Caméléon van Les Monseigneurs op inspeelt. Caméléon zijn een reeks grafische ontwerpen ontstaan uit natuurlijke vormen en vertaald naar geweven textiel. De linnen wandtapijten zijn gemaakt om te dienen als wandtapijt an sich, maar kunnen evengoed ingezet worden als gordijn, paravent en tapijt.

De multifunctionele collectie is het verhaal van Les Monseigneurs en textielbedrijf Verilin, dat authentiek vakmanschap, natuurlijke materialen en lokale productie combineert met technologische innovatie. Ook bij Les Monseigneurs wordt grafisch design en textielontwerp tot in het extreme uitgediept. Elk product is uniek: Les Monseigneurs zoekt telkens weer naar de juiste effecten om garen dat staat te verkommeren of zelfs ontwaard wordt een toegevoegde waarde te bezorgen.