Je gebruikt Internet Explorer. Deze site werkt het best op een recentere browser zoals Chrome, Firefox of Safari. Lees hier meer

Klik hier voor tickets & maatregelen.
Vandaag open van 10:00 tot 18:00
bekijk de tijdlijn
Maarten Van Severen & Co.
PERSBERICHT

Maarten Van Severen & Co

Het wilde ding

Terwijl Maarten Van Severen vooral bekend is om zijn minimalistische vormentaal, wees hij zelf deze nadruk af. Enerzijds omdat hij niets met de minimalistische kunststroming van de jaren zestig gemeen had en anderzijds omdat het een maximaal vermogen vergt om objecten te maken, die de essentie van hun gebruik belichamen. Hij leunde aan bij de sociale gedachte van de modernisten en het Bauhaus, in hun streven naar een universele, statusvrije taal, ten dienste van de mens, waarbij de vorm het logische gevolg is van functie en noodzakelijkheid.

Poletti

Daarenboven werd hij als een alchemist gedreven door het omzetten van materiaal tot betekenisvol, opgeladen object. Hij schuurde zijn aluminium meubelen tot ze tot leven kwamen, en hij weigerde het hout waarin hij werkte te bedekken met een laag vernis, waardoor zijn tafels elke dag weer herinneren aan de nacht van gisteren. Sporen van gulzigheid, feestelijkheid. Afdrukken van het werkelijke leven. Zijn meubelen waren allesbehalve tam. Ze waren wild, zoals hij ook was. In alles wat hij ontwierp, zit de ziel van een wild dier dat niet aan de natuurwetten kan ontsnappen. Het laatste wat hij met zijn werk wou, was het creëren van tamme objecten die aan de consumptielogica voldoen. Hij had de attitude van een ambachtsman, die geen andere keuze heeft dan ten dienste staan van zijn schepping. Nooit dacht hij vanuit stijl, altijd vanuit essentie en harmonie. Liefde en nabijheid waren in alles zijn drijfveer.

De expo Het wilde ding

Het wilde ding is de tweede editie van Maarten Van Severen & Co, de opstelling hedendaags design die laat zien wat vormgeven voor Maarten Van Severen (1956-2005) betekende. De presentatie legt verbanden tussen het oeuvre van de bekendste Belgische ontwerper van zijn generatie en werk van andere ontwerpers en kunstenaars. Ze belicht aspecten van vormgeving die nog steeds relevant zijn voor ontwerpers van vandaag.

In Het wilde ding gaat het werk van Maarten Van Severen in dialoog met bezielde objecten van geestverwanten. Het minimalisme waartoe men hem steevast rekent, wordt met deze tentoonstelling definitief bezworen. Maarten Van Severen noemde zichzelf een maximalist, omdat het ontwerpen van dingen die tot de essentie herleid zijn, een maximale inspanning vergt. De kracht van zijn ontwerpen zit in de spanningsboog tussen hun archetypische vorm en de intensiteit waarmee hij ze maakte. Aanvankelijk met de hand, later semi-industrieel en industrieel.

Maarten Van Severen was wild. In alles wat hij ontwierp, zit de ziel van een wild dier dat niet aan de natuurwetten kan ontsnappen. Het laatste wat hij met zijn werk wou, was het creëren van tamme objecten die aan de consumptielogica voldoen. Hij had de attitude van een ambachtsman, die geen andere keuze heeft dan ten dienste staan van zijn schepping. Nooit dacht hij vanuit stijl, altijd vanuit essentie en harmonie. Liefde en nabijheid waren in alles zijn drijfveer.

Werken van

Aldo Bakker
Studio Glithero
Kustaa Saksi
Guglielmo Poletti
Jos Devriendt
Olivier Van Herpt
Sounds of making
William Phlips
Hannes Van Severen
Carine Boxy
Kouta Fukunaga
Thalia Maria
Lina Prairie
Antoine Van Loocke
Cedric Arnold
Bela Silva
Michèle Degen
Sofie Lachaert
Studio Job
Christien Meindertsma
Octave Vandeweghe
Anne Holtrop
George Nakashima
Pierre Chapo
Carl Auböck
Pierre Culot
Timo Sarpaneva
Carlo Scarpa
Ettore Sottsass
Tapio Wirkkala
Hans Wegner
Gaetano Pesce
Lino Sabattini
Franz West
Jorge Pardo
Thierry De Cordier
Masato Kobayashi
Mathieu Ronse
Dirk Braeckman
Berlinde De Bruykere
Benoit Van Innis

+ anonieme vernaculaire objecten uit Peru, Mexico, Kirgizstan, Lithuania, Brazilië, …

Het wilde ding: het boek

Het boek Het Wilde Ding. Over nabijheid, liefde en dingen is geen catalogus bij een tentoonstelling. Het is een op zich staande verzameling essays die zoekt naar een nieuwe betekenis voor een discipline in crisis. Vandaag staat design veelal in dienst van status en een uitgesproken vorm, die niet langer verbonden is met een onderliggende ethische of andere gedachte. Bovendien is de designer van vandaag verantwoordelijk voor het afval van morgen. Het is dus niet onlogisch dat er binnen het design discours gezocht wordt naar nieuwe methodes en uitgangspunten. De makers beweging, slow design, open design, cradle to cradle, social design zijn er allemaal voorbeelden van. Het Wilde Ding brengt ze samen en gaat nog een stap verder, geïnspireerd door enerzijds Maarten Van Severen en andere designers, en anderzijds de fenomenologen en andere denkers die op zoek gaan naar ‘de ziel der dingen’. Het ‘aura’ zoals Jasper Morrison het omschrijft, of ‘de intrinsieke gloed van de binnenkant der dingen’ zoals Joost Zwagerman schrijft over de koppen en de kruiken in de stillevens van Gorgio Morandi. Cees Nooteboom heeft het dan weer over de ‘mystieke allure’ der dingen.

Wat is dit licht dat een gebruiksvoorwerp, los van de schijnwerpers van de marketing tot leven brengt? Voor sommigen is het de archetypische vorm die raakt voorbij de herinnering, voor anderen een spirituele intentie zoals de vilters uit Kirgizstan, of gewoon, de ziel van de boom die verder leeft in de meubelen van bijvoorbeeld George Nakashima. Terwijl het boek mijmert langs designers, filosofen, kunstenaars en dichters, verzamelt de tentoonstelling geestesgenoten rond de stille objecten van Van Severen. Geruisloos en onzichtbaar weven ze een net door de museumzaal, laden ze de kamer op, vibreren ze klankloos met de ziel van de bezoekers.

Het wilde ding

Hilde Bouchez Het Wilde Ding. Over nabijheid, liefde en dingen. 12 x 18 cm 296 p grafisch ontwerp: Jurgen Maelfeyt (6'56") ISBN 9789490800598 € 20,00

Auteur en curator Hilde Bouchez

Hilde Bouchez, schrijft, denkt en doceert over onze materiële cultuur, in het bijzonder over datgene wat dicht bij de mens staat. Ze werkte als journalist, was oprichter van BEople, hoofdredacteur van A-magazine en docent aan de Design Academy Eindhoven. Ze behaalde een doctoraat in de kunstwetenschappen aan de KU Leuven. Dit boek schreef ze met steun van een onderzoeksfonds van het KASK, waar ze ook docent is.

Maarten Van Severen & Co is een bijdrage aan de Leerstoel Maarten Van Severen, die in 2015 werd opgericht aan KASK / School of Arts Gent naar aanleiding van de tiende verjaardag van het overlijden van de ontwerper. Het Wilde Ding werd samengesteld door Marij De Brabandere en Hilde Bouchez. Ze grepen in in de scenografie van Robbrecht en Daem architecten. De tentoonstelling is geïnspireerd op het gelijknamige boek van Hilde Bouchez.

Meer persinformatie en of beeldmateriaal (niet voor publicatie)

Sandra Plasschaert
Cats Communication
Press & PR

+32 479 35 10 39
sandra@catscommunication.be


Simon Adriaensen

Design Museum Gent

Communicatie

+32 9 323 64 88
simon.adriaensen@stad.gent